Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


söndag 26 februari 2012

Rorschach

Alltså, när jag fick den här bilden i min mail med en inbjudan till franska filmtisdagar på Zita häromåret så anmälde jag bilden omedelbart som kränkande till FB-ledningen. Jag fattar att jag aldrig skulle passera ett Rorschachtest men det skulle förmodligen inte Gérald Hustache-Mathieu som gjort filmen Mysteriet i Mouthe göra heller.
-Vad ser du på den här bilden Gérald?
- Jag ser en lekfull kvinna som älskar livet, kärleken, männen och trampolin som sport...
Men Gerald, varför är hon naken? Varför är männen nakna? Varför måste de lyfta henne på en sån där duk i en gammal sporthall med grönt gummigolv? Jaha, det är en kvinnlig fantasi...Jag ska säga dig vad jag ser Gerald. Spetsiga, erigerade  trianglar från respektive mans skrev som hotfullt pekar in mot hennes nakna kropp. Djupt störande bild. Och jag är inte kvinnan på vinden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar