Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


onsdag 29 februari 2012

Vårens premiärer - glada siffror

Zita släppte precis vårens program vilket, om något, visar att man inte bara kan lämna biografmarknaden åt de kommersiella aktörerna som slentrianmässigt reproducerar sin endimensionella värld. Hursom är 6 av vårens premiärfilmer på Zita regisserade av kvinnor. 
Alltså inga ursäkter. Var en medveten konsument och välj någon av dessa filmer som går på någon av landets komplementsbiografer. 

Våga minnas
Premiär 9 mars
Regi: Ewa Cederstam, Sverige, 76 min


Alla vilda
Premiär 9 mars
Regi: Lisa Belfrage & Marianne Gustavsson, 



Elle
Premiär 16 mars
Regi: Malgoska Szumowska, Frankrike/Polen, 96 min

 

Tomboy
Premiär 30 mars
Regi: Céline Sciamma



För dig naken
Premiär 13 april
Regi: Sara Broos, Sverige, 74 min


Slåss för livet
Premiär 20 april
Regi: Valérie Donzelli, Frankrike, 100 min
 



1 kommentar:

  1. Som en varg i fårakläder måste jag också få rekommendera "Kairo 678" trots att upphovsmakaren inte är kvinna. Men filmen ändå en pärla både visuellt och framför allt innehållsmässigt. Den handlar om tre kvinnor som tar kampen mot kvinnofientliga åsikter och gammal moral - ja globala företeelser alltså och därmed allmänmänskliga.

    Den har premiär runt den 8 mars såklart, det enda datumet på året då man kan premiärsätta filmer med starkt kvinnodominerade berättelser (se "Våga minnas" och "Alla vilda" ovan). Men låt oss inte raljera över detta faktum utan istället glädjas över många spännande filmer på bio i vår som faktiskt har potential att berätta något vi inte sett förut.

    SvaraRadera