Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


tisdag 27 mars 2012

Biotips! Missa inte Water Lilies ikväll

Ikväll visas Water Lilies av Céline Sciamma på Franska filmklubben,
kl. 18.30 Zita i Stockholm. Det är Sciammas hyllade långfilmsdebut
från 2007. Synkroniserad simning, tonårshormoner och kroppsgrubblerier. Den där tonårskänslan av att stå utanför och titta in men aldrig få eller våga delta. Och hela livet ligger framför dig...

Som en liten parentes bara. Det är roligt att se Sciamma utforska tonårstjejers och sportkultur i konstsimsmiljön. Jag tyckte verkligen att det var roligt med det svenska herrkonstsimlandslaget, men kanske kände jag ändå ett litet sting i hjärtat. Lite som när killar ska vara Lucior. Det finns så få kvinnodominerade domäner. Blev konstsim coolt först när män erövrade sporten? 

Se Water Lilies som en uppvärmning inför fredagens premiär av Tomboy av samma regissör! 
Jag har höga förväntningar på den! Intervju med Céline Sciamma om filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=DmXBgVUWDxM


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar