Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


söndag 25 mars 2012

Men vem var först?

 Jag skrev för några dagar sedan om två av Sveriges kvinnliga filmpionjärer: Pauline Brunius och Anna Hofman - Uddgren. Jag skrev då att den senare anses vara världens andra kvinnliga regissör. Det väcker ju omedelbart frågan. Vem var då först? 
Alice Guy-Blaché

Får jag presentera Alice Guy-Blaché (1873 -1968). Regissör, manusförfattare, producent och filmbolagschef. Hon gjorde under sin karriär, i Frankrike och USA, över 1000 filmer i alla genrer och i alla format - lång och kortfilm. Hon var dessutom en pionjär vad gäller filmteknik och gjorde ett hundratal filmer mellan 1902 -1906 där hon synkroniserade ljud och bild. Detta 20 år innan ljudfilmens genombrott. Hon lekte också med mediet i sig och testade specialeffekter som dubbelexponering och att köra film baklänges. Få filmer finns tyvärr bevarade och under många år var hon helt bortglömd. Men genom att hon dels fick den franska hederslegionen 1953 för sina insatser inom filmen och dels fick sina memoarer publicerade 1976 har hennes roll i filmhistorien återupprättas.

Det finns en massa Alice Guy-Blachés filmer på Youtube. Det är korta filmer som du alldeles säkert kan finna tid att titta på. Ge dem en plats i ditt liv och bli en filmerfarenhet rikare. Om du dessutom är en av dem som sett D.W Griffiths 3 timmar långa Birth Of a Nation så är det din plikt att också titta på dessa. Se det som en slags klimatkompensering.

Det är mycket komedier, dansfilmer och roligt nog väldigt mycket av dokumentärt materialet. 

Mina absoluta favorit av dansklippen är Danse Fleur de Lotus ( 1897). Den är fullkomligt hypnotisk. Beroendeframkallande. http://www.youtube.com/watch?v=7AWaHmp29G4

Sedan gillar jag Gypsy Dance (1905) som dokumentärt visar ett antal romska danser.

För att inte tala om dokumentärfilmen l'Espagne (1905) och då framförallt de delvis tintade bilderna mot slutet. http://www.youtube.com/watch?v=G7cpV9L5d84&feature=related

Om du känner för något lite längre (då pratar vi typ 10 min) så vill jag rekommendera Algie The Miner (1912). Det är en liten komedi om en cityslicker som drar ut i vilda västern för att genom guldvaskning vinna sitt hjärtas dam. Bäst är det mycket korta kuddkrig som bryter ut mot slutet. Om man blinkar riskerar man att missa det. http://www.youtube.com/watch?v=NEkW3ExIoZ4

Om man mer är sugen på en crossdresserkomedi så är Officer Henderson (1913) något för dig:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar