Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


fredag 23 mars 2012

Muntergök, moi?

Alltså jag förstår att jag måste framstå som en riktig dysterkvist som bara gillar filmer som utspelar sig på leriga hedar och handlar om armod, psykisk ohälsa och barn som far väldigt, väldigt illa. Och det är ju alldeles rätt. Men även jag vill ha ett gott skratt ibland. Och när det kommer till komedier blir det onekligen lite knepigare att fasta, men det är på intet vis omöjligt att hitta bra feelgood gjord av kvinnor.

Jag vill framförallt rekommendera Whip it av Drew Barrymore. Hon har hittills tyvärr bara gjort en långfilm men den är desto mer strålande. Det är dessutom något så unikt som en film som man varmt kan rekommendera tonårsföräldrar som vill se något med sina barn. Starka (fysiskt menar jag då) och coola kvinnliga karaktärer, bra skådisar och en oproblematisk sexdebut! Bara det! Svenska Maria Bloms film Masjävlar är fortfarande rolig tycker jag, liksom Miranda Julys Me and you and everyone we know. Dialogen i Agnes Jaouis första film I andras ögon är sjukt kvick för att inte tala om Julie Delpys 2 dagar i Paris som är en av mina absoluta favoritkomedier. Julie Delpy är för övrigt en spännande person som gjort resan från franskt filmkuttersmycke till en rolig och intressant regissör. På det sättet har kontrollen tagit kontrollen över sin egen karriär och skrivit in betydligt roligare och mer komplexa kvinnokaraktärer i sina filmer - åt sig själv. You go girl! I sommar kommer dessutom uppföljningen 2 dagar i New York på svenska biografer. Staring ...Julie Delpy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar