Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


måndag 2 april 2012

SVT: s långfilmsutbud i mars. 29 filmer - 1 kvinnlig regissör


Igår bemötte SVTs långfilmsinköpare min kritik om kanalens mansdominerade långfilmutbud i april månad. Hon menade på Kulturnyheternas hemsida bland annat att:

- Genom att plocka ut en slumpvis månad har hon inte fått med så mycket, och mångfald handlar ju om en hel utgivning


Är april en särskilt dålig månad?
- Ja, det är det. (...) Men det är inte så att det kommer bli 50/50 tyvärr.

Eftersom april månad anses vara en särskilt dålig månad att bedöma SVT:s långfilmsutbud har jag istället tittat på mars månads långfilmsutbud. Observera att jag inte räknat med Charlie Chaplins filmer som nog får anses vara kortfilmer och det rumänska kortfilmspaketet Skrönor från de gyllene åren där en kortfilm av en kvinna ingick. Det rör sig om totalt 29 långfilmer och här nedanför ser du resultatet. Precis som tidigare har jag gjort filmer av kvinnliga regissörer röda.

Management/Stephen Belber, Shampoo/Hal Ashby, Chicago 10/Brett Morgen, Baby Mama/Michael McCullers, Aldrig i livet/Martin Ritt, Gloria/John Cassavetes, Kniven är enda vittnet/Richard Marquand, Min vän Oskar/Pierre Billon/Åke Moberg, Five easy pieces/Bob Rafelson, The Missing/Ron Howard, White Chicks/Keenen Ivory Wayans, Crossroads/Walter Hill, En sjöman i frack/Ragnar Arvedson, Narkos/Börje Larsson, Nyckel till frihet/Frank Darabont, Svart Bok/Paul Verhoeven, När Harvey mötte Bob/Nicholas Renton, Cimarron Strip 12: Nobody/Boris Sagal, In the land of women/Jon Kasdan, Herr Lazarescus död/Christiu Puiu, In the Loop/Armando Iannucci, 4 månader, 3 veckor och 2 dagar/Christian Mungiu, Så firade vi jordens undergång/Catalin Mitulescu, Det vita bandet/Michael Haneke, The Squid and the whale/Noah Baumbach, Ministern/Jarl Kulle, Vill jag vissla så visslar jag/Florin Serban, Unfaithful/Adrian Lyne, Kvinnor utan män/ Shirin Neshat

Alltså en film av en kvinnlig regissör även i mars månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar