Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


måndag 12 november 2012

Jag visar min om du visar mig din! På Stockholms Filmfestival alltså

Ry Russo-Young
Feministisk Filmfastas festivalturné fortsätter på Stockholms Filmfestival. Nu på fredag klockan 17.00 hålls ett seminarium med rubriken Divor och ikoner - Filmens förebilder, på Klarabiografen. Då kommer jag, Anna Serner (VD SFI) och den amerikanska regissören Ry Russo-Young prata om kvinnliga förebilder på film. Ry Russo-Young har regisserat tre långfilmer: Orphans 2007, You wont miss me 2009 och nu Nobody walks 2012. En film som också visas på festivalen och som skrivits tillsammans med Lena Dunham som ligger bakom tv-serien Girls och långfilmen Tiny Furniture. Hon har även regisserat kortfilmen Marion 2005 och skrivit manus, klippt och producerat film.

Till detta seminarium har vi tagit med oss varsin karaktär som inspirerat eller utmanat oss. Som publik uppmanas du också att ta med dig din filmiska förebild. Visa mig din så visar jag dig min!

Här kan man läsa mer om Ry Russo-Young
Här kan man köpa sina biljetter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar