Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


fredag 22 mars 2013

Kon Tiki


Vanligaste frågan jag får är: "Alltså, tror du att det blir bättre filmer bara för att kvinnor gör dem?" Jag tänker att det inte finns några garantier för någonting. Men jag slår vakt om allas rätt att leka med vågmaskinen, oavsett kön. Så som svar på den frågan vill jag undantagsvis uppmärksamma en påkostad film skapad av två manliga regissörer, Kon Tiki, som går upp på bio idag. Blir det bättre filmer bara för att män gör dem? Det finns som sagt var inga garantier för någonting. 

Kon Tiki
Under den sista kvarten av Skavlan, när alla A-listkändisar avhandlats, dyker det alltid upp någon vindpinad norsk äventyrare som skidat baklänges till Nordpolen eller simmat naken med narvalar. Utrolig! Men om du hör till dem som byter kanal då, är detta förmodligen ingenting för dig. För hela drivkraften bakom Kon-Tiki, om Thor Heyerdahls berömda expedition till Polynesien, är just att skapa nordiska hjältemyter…läs hela recensionen här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar