Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


fredag 5 april 2013

Förtrollad av Paris av Agnès Jaoui














Detta blir lite som att se Mikhail Baryshnikov dansa små grodorna – vansinnigt otillfredsställande. Och samtidigt förstår jag att man kan vilja pröva något nytt. För den här filmen, till skillnad från Jaouis tidigare, leker mer med filmiska exteriörer än interiörer. Form istället för dialog. Som tur är får mitt smått Pavlovska förhållande till Jean-Pierre Bacri mig ändå att skratta högt så fort karln dyker upp i bild. Ingen kan nämligen leverera lakoniska oneliners på samma underhållande och livströtta vis som han...

Läs hela recensionen på: 
http://nojesguiden.se/recensioner/film/fortrollad-av-paris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar