Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


fredag 24 maj 2013

Filmnannies - Maria Rainer

Såhär i slutet av veckan är det dags att delegera fredagsmyset till nannien och då låter vi naturligtvis barnen hämtas av guvernanten Maria Rainer (Julie Andrews). Hon är en multikompetent kvinna som lyfter barnens uppmärksamhet från ostbågeskålen med gammal hederlig joddling ooch gitarr. Jag älskar Sound of music och minns fortfarande min pappas insälj för att få mig att sluta leka med kottar som 5 åring och komma in från gården och se filmen: - Kom in så ska du få se en film som handlar om en tant som syr kläder av gardiner! Jag släppte naturligtvis allt jag hade för händerna och rusade in. För er som inte är födda på 70 talet eller tidigare kanske det ter sig märkligt att en förälder skulle vilja att barnen avbryter sia aktiva utelek för att sitta hemma och titta på tv. Men till min pappas försvar ska jag säga att det bara fanns två tv-kanaler och att det gällde att passa på, vi 70 talsbarn var ändå överdrivet sportiga och utluftade som det var. Så, nu sätter vi på oss våra gardinhosen och sjunger skalövningar i pastorla harmoni! Do re mi!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar