Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


tisdag 18 juni 2013

Sommarens filmer

I
Ordet biosommar är något av en motsägelse men några filmer måste ju ändå gå upp när det är fint väder och då är det ju trevligt om det inte bara är sequels med fantasifigurer i latex eller bilar som kör jättejättefort för sjätte gången. I år är det faktiskt två riktigt bra filmer av kvinnliga regissörer som har premiär i sommar. Den första var The Bling Ring av Sofia Coppola som jag redan skrivit en massa om här på bloggen. Senast en längre text i förra veckan som du hittar här. Den andra går upp den 28 juni. Det är Sarah Polleys underbara Stories We Tell. Jag skrev om den i DN när den visades under Tempofestivalen. Tillsammans med Jens Assur och Jessica Gedin utsåg jag den  också till årets Stefan Jarl Documentary Award vinnre på Tempo. Jag har även recenserat den i nästa nummer av Nöjesguiden. Den 16 augusti har Lena Koppels uppföljning på Hur många lingon finns det i skogen?, Hur många kramar finns det i världen? premiär.
Vad hade vi gjort utan Folkets Bio? Tack vare dem kan vi se både Camille mellan två åldrar av Noèmie Lvovsky den 19 juli och dokumentären Familjen Persson i främmande land Åsa Blanck och Johan Palmgren 23 augusti. TriArt sätter upp Sally Potters Ginger och Rosa den 9 aug. Annars är det verkligen en storslagen grabbsommar. Under perioden juni - aug är nämligen bara 2 av de 43 filmer som går upp på SF gjorda av kvinnor. Men i höst ser vi fram emot Hotell av Lisa Langseth och Belville baby av Mia Engberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar