Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


torsdag 5 september 2013

Monsters on Film om kvinnligt genrefilmskapande

Jag skrev en förra året ett inlägg om såkallad kultfilm, jag kallade det #prataomdetKult - en
förevändning för allsköns otidsenligt träck. Det upprörde många, företrädelsevis män. Jag skrev bland annat:
”Kult är filmens motsvarighet till en mancave. En plats där man fortfarande år 2012 kan dra sig undan världen för att tapetsera väggarna med tuttkalendrar, putsa sina samurajsvärd och säga neger utan att ha dåligt samvete. En liten fristad långt borta från all politisk korrekthet som tvingar en att i dagsljus försvara sina värderingar. Eller värderingar är kanske lite mycket sagt... försvara rätten att slippa ha några. Det här är ju liksom bara på kul. En klackspark.” Hela inlägget kan du läsa här

Jag tycker fortfarande att kultfilmsgenren är otroligt misogyn och otidsenlig. Just därför är det så spännande att festivalen Monsters on Film bjudit in Shannon Lark och Karen Lam från Viscera Film Festival i USA, som arbetar med att föra fram kvinnligt filmskapande inom genrefilm. Lördagen den 28 september visar de ett antal kortfilmer från Visceras katalog och håller i en paneldiskussion kring just filmskapande och förutsättningar för kvinnliga filmskapare, både inom och utanför genrefilmens gränser. Här hittar ni hela programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar