Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


söndag 6 oktober 2013

Filmmuseum i Berlin och en mönstrad tantskjorta

I helgen hade jag återigen möjlighet att besöka Museum für film und fernsehen i Berlin. Det är ett mycket fint iscensatt museum om tysk filmkonst. Det är dessurom ett museum med stort fokus på kvinnors bidrag till filmhistorien. Den tidiga filmhistorien beskrivs utifrån skådespelerskor som Henny Porten. Tre rum är tillägnade Marlene Dietrich med fotografier och kostymer, bland annat cylinderhatten från Blå ängeln. Ett helt rum är tillägnat Leni Riefenstahl med en modell över samtliga kamerapositioner på Berlinstadion vid inspelningen av Olympiafilmerna 1938. Här kan man se både vingarna från Wim Wenders Himmel över Berlin och Jürgen Prochnows gummistövlar från Das Boot. Men för mig är det ändå en mönstrad tantskjorta som gör mig mest starstruck. Det är nämligen den skjorta som bar av den enastående skådespelerskan Brigitte Mira i Rainer Werner Fassbinders Rädsla urholkar själen (för övrigt den vackraste filmtiteln någonsin). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar