Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


fredag 29 november 2013

Låt mig vara din filmiska personal shopper!

Jag känner att jag varit lite onödigt hemlig med mina preferenser på den här bloggen. Jag ogillar generellt listor över de bästa filmerna genom tiderna och slingrar mig när vänner ber mig lista mina topp fem. Jag är en alldeles för pragmatisk allätare för att kunna göra det och dessutom lite glömsk och rädd för att missa något fantastiskt som jag såg för länge sedan. Jag är betydligt bättre som filmisk personal shopper, alltså att utifrån dina vanliga filmpreferenser och behov ( vill du skratta eller bli rörd till tårar? ) välja en film som passar just dig, just idag. Den verkliga svårigheten med jobbet är att förhålla sig till våra emotionella trösklar, att vi idag kan tänka oss att se Svinen medan vi på söndag bara vill ha The Heat. Eller att vi i teorin alltid vill se Svinen men att vi i praktiken bara orkar med The Heat. Därför ska jag i denna serie inte lista de 100 bästa filmerna i inbördes ordning, utan bara de filmer som jag bara råkar tycka väldigt mycket om. Barnfilm, klassiker, hardcore arthouse, komedi och dokumentär. Alltså filmer för alla typer av tillfällen, sinnestämningar och för olika typer av sällskap i soffan. Först ut en film för barn och vuxna som passar extra bra för dem som gör sin filmtittardebut och som upplever film med alla sinnen. 

Djurvännerna av Eva Lindström (3-5 år, tecknat) 
En daggmask anfaller, ett får rymmer hemifrån och ugglan Lage lider av ett tungt clementinmissbruk men har stora grejer på gång. Detta surrealistiska äventyr består av tre föredömligt korta filmer: Jag rymmer!, En fågeldag och Min vän Lage. De är associativt berättade, har en enkel intrig som är underordnad en oerhört hängiven storögdhet inför vardagliga detaljer. Bilderna på sländornas flykt och stora granbarr på marken gör att också vi som vuxna får dela barnets myrperspektiv på vardagen och slungas tillbaka till barndomens fascination för omgivningen. Berättelsen om Lage är något av en barnboksfavorit som bjuder på ett mycket skruvad humor. Tyvärr så kan den som hört Kristina Lugns lakoniska ljudboksinläsning att sakna den här. Trots det är Eva Lindströms tecknade filmer för de allra yngsta ändå absurdistisk filmkonst för de allra flesta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar