Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


tisdag 10 december 2013

Din filmiska personal shopper - Tyskland bleka moder

Låt mig bli din filmiska personal shopper och, utifrån dina filmpreferenser och behov ( vill du skratta eller bli rörd till tårar?), välja en film som passar just dig, just idag. I denna serie ska jag inte lista de 100 bästa filmerna i någon inbördes ordning, utan bara de filmer som jag råkar tycka väldigt mycket om. Barnfilm, klassiker, hardcore arthouse, komedi och dokumentär. Alltså filmer för alla typer av tillfällen, sinnestämningar och för alla typer av sällskap i soffan. Denna vecka vill jag tipsa om en av de bästa krigsskildringarna jag sett. Den ligger numera i sin helhet på Youtube men jag rekommenderar dig att också försöka se den på vita duken nästa gång den visas på Cinemateket eller någon festival. 

Tyskland bleka moder av Helma Sanders- Brahms (1980)
Dagen före andra världskrigets utbrott gifter sig Hans och Lene. Kort därefter skickas Hans till östfronten och Lene blir kvar själv med deras dotter. Tyskland bleka moder är en av de bästa krigsskildringar som gjorts. Genom att kasta om historieskrivningens uppfattning om centrum och periferi uppdaterar Sanders-Brahms skildringen av andra världskriget på film. Här utspelar sig inte dramat vid fronten, utan mitt i det tyska hemmet: mellan makar, syskon, föräldrar och barn. Scenen där Lene bär sin dotter genom skogen samtidigt som hon, i en loop, en slags retorisk åtta, berättar en saga för att upphäva tiden kommer att hemsöker mig för alltid. Detta är också en viktig påminnelse om varför manusförfattarens och regissörens kön faktiskt spelar roll. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar